Monday 4 July 2011

TEMANI ANAK BELAJAR

td aku ade pegi sebuah kedai di sebuah kawasan perumahan..pastu, aku nmpk sepasang anak beranak ni iaitu ayah die dan juga anaknye yg mungkin dalam usia 5 tahun membaca di depan kedai tu..diorg berdua ni india..tp belajar membaca bahasa melayu..aku berasa sungguh terharu melihat si ayah menemankan anak die belajar membaca dan sesekali membetulkan kesilapan anaknye..



antara yg aku dengar, RE-BA-NA =REBANA
bertuah sungguh si anak kerana dapat ditemani oleh si ayah ini..

guapedia:
sejauh manakah si ayah sanggup menemani si anak belajar ..berapa ramai je si bapa yg sanggup luangkan masa dengan anak die utk belajar..setau aku, dlm era masyarakat yg pentingkan duit ni, si ayah selalu sibuk mencari rezeki dan si mak ni kebanyakannya kerja dan yg xkerja je berpeluang temankan anak die pegi belajar..ape yg si ayah tau??si ayah sekarang tau tanggungjawab die sediakan makan minum anak dan bila weekend ke holiday ape ke, bawak anak2 mereka bercuti..kat rumah pon, si ayah balik kerja anak dah tido..memang xsempat nk temankan anak mereka belajar..

aku percaye, pendidikan yg lebih berkesan utk usia kanak2 bawah 12 tahun ni sangat terbantu jika ada family sendiri yg temankan mereka belajar, betulkan kesilapan dan menjadi tempat bertanya..kadang2, jika si anak x bertanya, kite sebagai org dewasa yg berfikiran matang perlulah mengambil tahu akan hal mereka...

aku sendiri dibesarkan dalam family yg xberapa nak senang sebab usia2 mcm budak tu, mak bapak aku sibuk keje kilang dan kat rumah mereka sibuk mengemas rumah..aku belajar dengan adik aku je..kadang2 tu buat keje sekolah dengan kakak..aku percaye, aku akan lebih cepat pandai dan bijak jika mak bapak aku sendiri yg ajar aku..sebagai mak bapak jugak, korg nnt pasti akan menyesal jika xluangkan masa utk temankan anak belajar bila dah tua2 nnti..

lagi bagus kalau anak2 dah masuk sekolah menengah pon kite masih temankan mereka belajar..ajar sikit dengan diorg cara study group, dan sambil2 temankan mereka belajar, korg sendiri boleh tau tahap kemampuan anak2 dan eratkan lagi hubungan mesra kekeluargaan seperti tanyakan masalah hari ni ape ke ape ke..xpayah lame pon xpe..dalam setengah jam ke 15 minit at least pon dah ok pe..

sesibuk mane pon kita nnt, tiada yg lagi mustahak melainkan melihat sendiri perkembangan anak masing2...

No comments:

Post a Comment